torsdag 10. oktober 2019

Orange sommerfuglkort


For de av dere som har vært innom bloggen min noen ganger før så kommer det neppe som et sjokk at jeg har valgt en sommerfugl som motiv:) Dette er resultatet av lengre tid med prøving og feiling. Bakgrunnen er laget ved å smøre tykt på med Gesso og siden dytte en maske så dypt nedi som mulig for å få frem texsturen.


Etter at Gessoen var tørr gikk jeg på med gul og orange akrylmaling som jeg sprutet vann på og lot renne litt. For å få enda mere tekstur gikk jeg så over med Impasto Gell i alle de små sirklene fra masken. 


Til min overraskelse tørket den til en litt gummiaktig dott som ikke ble helt herdet men som lagde en kul effekt. Siden sommerfuglen er orange gikk jeg inn med litt rød flytende ink og dusjet med vann på bakgrunnen for å få et fint høstfarget spill i den. Til slutt splattet jeg lit sort Gesso på og laget gull "splatter" med å dyppe tuppen på en gull marker lett eller hardt på for å få litt ujevn størrelse på.


Så var det sommerfuglen da:) Jeg ville ha små krakeleringer i malingen og så "emaljere den. Forsåvidt en klar og grei plan.... men det tok litt tid å få riktig maling og medium til å fungere sammen gitt! Her endte jeg med å embosse sommerfuglen før jeg malte den med gull maling. Når den var tørr brukte jeg Crackle medium på før det siste laget med orange akrylmaling ble lagt på og de bittesmå gull krakkeleringene kom frem:) 


 Jeg har kuttet ut en bit av bakgrunnen og lagt et revet tøystykke bak. Det kunne blitt en helt egen historie men da blir denne posten aldrig ferdig...  Så skulle den skjønne sommerfuglen emaljeres! Jeg brukte en embossing pute og UTE som jeg la på i 5 omganger før jeg var helt fornøyd med tykkelsen og overflaten. 


Jeg synes kanskje den bøyer seg litt for mye men da vet jeg det er noe jeg må tenke på neste gang, for dette var så kult at jeg tror jeg må lage noen flere versjoner på sikt. I alle fall hvis jeg kan få antall arbeidstimer litt ned med å vite hvilke metode som fungerer:)


Både masken til bakgrunnen og sommerfugl stempelt er fra That`s Crafty for mer inspirasjon til å bruke dem sjekk ut bloggen til designeren Minas Kreativa


17 kommentarer:

  1. Thank you for sharing your layering techniques, Ingunn! Your ATC turned out beautifully with all your mixed media products and colors. Stunning textured butterfly!! So pleased you joined us at STAMPlorations Stencil Challenge. Hugs..Nancy

    SvarSlett
  2. I love the background you have produced and the vibrant mandarin. The butterfly is gorgeous. Thankyou so much for coming and spinning the butterfly wheel with me this week. Hugs Mrs A.

    SvarSlett
  3. Wow - this is really vibrant and bold! Thanks for joining us at Creative Artiste Mixed Media!

    SvarSlett
  4. meget smukt. Tak fordi du deltager hos Scrap from your heart. Hilsen DT-Malene

    SvarSlett
  5. I'm a big fan of butterfly =) The texture is gorgeous and the design is very creative. I love the colors a lot. Thank you so much Ingunn for playing along with us at STAMPLorations Stencil October Challenge and would be lovely to see you display the graphic challenge in this post to be eligible for the prize if you win. Happy crafting :)
    Hugs and smiles,
    Asmah
    ...STAMPlorations {Stencil Design Team}...
    ...Qinaahana Arts & Crafts {My Personal Blog}...
    ...My Instagram...

    SvarSlett
  6. Beautiful card! I love the intense one color theme. Thanks so much for sharing with us at 613 Avenue Create!
    Hugz,
    Chana Malkah, Owner
    613 Avenue Create Challenge
    A Place To Start Challenge

    SvarSlett
  7. Beautiful card, love the butterfly and the texture
    Thank you for your entry at Scrapping4funChallenges
    Rachelle DT
    https://scrapping4funchallenges.blogspot.com

    SvarSlett
  8. Beautiful card! Thank you for playing with us at MMP!

    SvarSlett
  9. Beautiful project! Thank you for playing with us at MMP!

    SvarSlett
  10. Beautiful card! The texture is gorgeous and the design is very creative. Thank you for playing with us at MMP!

    SvarSlett
  11. Beautiful butterfly. Love the splatters of black. Great job. Thanks for sharing with STAMPlorations Stencil Challenge.

    SvarSlett
  12. Love this card! Thanks for joining the Craft Stamper challenge :)

    SvarSlett
  13. Such a gorgeous Butterfly card,love the warm colour...thanks for playing on this week challenge on Scrapping4fun,hope tense you next challenge...good luck

    Hugs
    Rituparna DT S4F

    SvarSlett
  14. Simply fabulous and an awesome result. Love the gorgeous colours too. Thanks for sharing at HLS Water Colour Challenge.

    SvarSlett
  15. great card! thanks for joining in on the STAMPlorations challenges!

    SvarSlett
  16. love your creation - thanks for joining our Stencil Challenge over on STAMPlorations this month - we would love to see you again next month

    SvarSlett
  17. WOW! Gorgeous. I certainly can appreciate all the effort you put in to create this masterpiece. That butterfly is simply stunning. Thanks for joining us at Happy Little Stampers Watercolour Challenge.

    sue n.

    SvarSlett